Bagażnik do roweru – jak wybrać odpowiedni?

Choć montowany do ramy pojazdu bagażnik wydaje się być coraz mniej popularną opcją, jest to rozwiązanie użyteczne w wielu sytuacjach. Na dopasowanie bagażnika do swojego roweru decydują się zarówno osoby jeżdżące na dalekie wyprawy, jak i poruszające się jednośladem po mieście. Wśród bagażników można odnaleźć różne modele, które lepiej sprawdzą się w odmiennych sytuacjach. Jak wybrać bagażnik do roweru?

Bagażnik rowerowy – materiał wykonania

Najpopularniejsze opcje to bagażniki aluminiowe i stalowe. Różnią się ciężarem, wytrzymałością i udźwigiem. Pierwsze z nich są bardzo chętnie wybierane. Bagażnik z aluminium może ważyć ok. 600-800 g. Zależnie od modelu będzie przenosił obciążenie do ok. 20 lub 35 kg. Jest to więc opcja, która sprawdzi się w większości sytuacji i nie będzie znacząco zwiększała wagi pojazdu.

Aluminiowym bagażnikom zarzuca się czasem większą podatność na pęknięcia. Problem ten dotyczy zwykle modeli niższej jakości. Bagażnik dobrej firmy powinien poradzić sobie z zalecanym obciążeniem na różnych trasach. Prawdą jest jednak, że elementy stalowe okazują się bardziej wytrzymałe. Co warto o nich wiedzieć?

Czy warto kupić stalowy bagażnik?

Na modele z tej kategorii decydują się zwykle osoby, którym zależy przede wszystkim na trwałości elementu. Zaletą rowerowych bagażników stalowych jest to, że nawet jeśli akcesorium pęknie – można je zespawać. Modele ze stali są jednak najczęściej o ok. kilogram cięższe od akcesoriów aluminiowych. Może to wpływać na wygodę jeżdżenia rowerem i sprawia, że nie są to odpowiednie opcje dla osób, którym zależy przede wszystkim na lekkości pojazdu.

Osoby, którym dodatkowy kilogram nie przeszkadza docenią z kolei możliwość załadowania na rower większej ilości bagażu. Elementy ze stali mają bowiem zwykle większy udźwig. Warto wiedzieć też o tym, że niektóre firmy produkują stosunkowo lekkie modele stalowe. W ich przypadku należy jednak liczyć się z wysoką ceną.

Sposoby montażu bagażników do roweru

Najbardziej popularnym sposobem montowania tylnego bagażnika jest przykręcanie go do specjalnych otworów w ramie. Zaopatrzone jest w nie wiele rowerów, aby umożliwić użytkownikom doczepienie takiego elementu. To ceniona opcja, która pozwala wygodnie korzystać z bagażnika.

Jeśli jednak rama nie jest przystosowana do takiego montażu, można zamocować bagażnik w miejsce błotników. Korzysta się wówczas z otworów dedykowanych tym właśnie elementom. Takie bagażniki często wyposażone są we wsporniki boczne. Pozwala to na równomierne rozłożenie ciężaru. Opcja ceniona jest przede wszystkim przez osoby przewożące ciężkie bagaże w sakwach.

W sytuacjach, kiedy rama roweru nie posiada żadnych otworów umożliwiających montaż, a pojazd wyposażony jest w system pełnej amortyzacji, jedyną opcją może okazać się bagażnik montowany do sztycy. Należy jednak pamiętać, że jego obciążenie to zwykle ok. 10 kg.

Warto pamiętać też o bagażnikach przednich, które stanowią świetne uzupełnienie tylnych modeli. Przemyślany dobór akcesoriów zapewni komfort jazdy.