Jak dobrać ciężarki do ćwiczeń?

hantle

Gdy już dojdzie do sytuacji poderwania się z kanapy i ruszenia na siłownię lub przynajmniej do własnej mini siłowni, powstaje bardzo poważny problem związany z ćwiczeniami. Jak dobierać na początek obciążenie i wagę hantli? Zaczynać od bardzo małych ciężarów, czy sięgnąć od razu po duże hantle i np. stopniowo zwiększać ilość kolejnych powtórzeń i serii?

Jaki ciężar hantli?

Przede wszystkim należy wspomnieć, że nie można jednoznacznie odpowiedzieć jaki powinien być prawidłowy ciężar obciążenia. Konkretne ciężarki do ćwiczeń to sprawa bardzo osobista i ich waga jest niezwykle indywidualne.
Najważniejsze jest jednak, aby zaczynać ćwiczyć z małymi ciężarami i stopniowo, w miarę poczynionych postępów, przenosić się na większe ciężary. Jaki jest tego powodów?

Technika, a nie waga

Najważniejszym czynnikiem podczas ćwiczeń, który znacznie bardziej liczy się podczas budowy i wzmacniania mięśni, jest stosowana podczas ćwiczeń technika każdego ruchu. W przypadku zbyt dużego ciężaru, technika ta z pewnością będzie zła. Co z tego, że uda się dany ciężar podnieść i zrobić nim nawet kilka powtórzeń, skoro technika ruchu będzie fatalna.
Grozi to bardzo poważnymi konsekwencjami w postaci możliwej kontuzji, ponieważ ręka nie będzie pracować w optymalny sposób i łatwo może dojść do jej uszkodzenia, a po drugie zła technika przy użyciu zbyt dużych ciężarów może prowadzić do utrwalenia złego toru ruchu i pozostawieniu go nawet w przypadku wzmocnienia mięśni i nabrania siły.