Światła rowerowe — różnice w jasności i zakresie baterii

światła rowerowe

Nieoznakowanie się na jezdni to poważny błąd popełniany przez rowerzystów. Dotyczy to zwłaszcza wieczornych wyjść, kiedy widoczność otaczającego nas świata i nas samych jest znacznie ograniczona. Aby nie narażać siebie i innych użytkowników dróg na niebezpieczeństwo, należy koniecznie wyposażyć się w światła rowerowe. Być może zdziwi Cię fakt, że obowiązek używania urządzeń świetlnych w czasie dnia (światła mijania lub światła do jazdy dziennej w samochodach) dotyczy również rowerzystów. Światła występują w wersji przedniej i tylnej. 

Zróżnicowanie świateł przednich pod względem jasności

  • Beacony

Służą do wyznaczania się na jezdni w porze dziennej. Nie będą one zbędne i w ciemnej porze dnia jako dodatek do podstawowego źródła światła. Zazwyczaj są one wystarczające, by zostać zauważonym. Nie zapewnią one jednak żadnej widoczności otoczenia, nawet w całkowitej ciemności.

  • Latarnie 

Lampy o dodatkowej jasności, lepiej skierowanej wiązce światła i możliwości widzenia w całkowitej ciemności przy małej prędkości. Generalnie stosowane w miastach na słabo oświetlonych odcinkach dróg.

  • Reflektory 

Mają wysoką jasność, kierunkową wiązkę światła z podziałem (światło główne w środku, światło pomocnicze na krawędziach). Dzięki nim reflektory mogą w każdych warunkach funkcjonować jako pełnoprawne źródło światła. Nawet w całkowitej ciemności, odpowiednio skupione światło daje bardzo dobry przegląd dziesiątków metrów przed nami.

światła rowerowe

Różnice w zakresie baterii

  • Dynamo

Nieistniejący już mechanizm, obsługiwany tylko przez garstkę producentów, montowany głównie w rowerach miejskich. Owszem, to ciepłe światło i dźwięk dynamo rozgrzewa duszę, ale niestety potrzeba dużo więcej energii, żeby się utrzymać. Z kolei jasność zależy od prędkości, więc ciemny odcinek z ogromnymi wybojami trzeba będzie przelecieć w ekstremalnym stylu, żeby w ogóle coś zobaczyć.

  • Bateria

Jeden z najczęściej stosowanych wariantów. Stosowana w latarniach, pochodniach i latarkach. Może być płaska (CR2032) do sygnalizatorów, AA, AAA. Łatwo jest wymienić baterie i utrzymać latarkę w ruchu, ponieważ są one sprzedawane w każdym sklepie. Jednak jeśli baterii jest dużo (może to być nawet 6), ich zakup jest dość kosztowny. Rozwiązaniem są baterie Ni-rechargeable o takim samym kształcie jak baterie w Twojej latarce. Sprzedawane są do nich urządzenia do ładowania.

  • Bateria Li-ion

To najwygodniejszy sposób na ładowanie latarki. Latarki z tym akumulatorem wyposażone są we wskaźnik naładowania baterii, dzięki czemu można w porę naładować „kończący się” akumulator. Ładuje się z gniazdka ściennego lub z komputera przez port USB. Dodatkowo, baterie litowe nie muszą być całkowicie rozładowane, zanim będzie można je ponownie naładować.

  • Akumulatory Li-ion 18500

Istnieją reflektory z właśnie takim typem baterii. Nie jest on zazwyczaj montowany w reflektorze, ale dostarczany jest oddzielnie i jest podłączany do wtyczki. Reflektory z tymi bateriami są oszałamiająco jasne, ale należy zachować ostrożność podczas ich używania, ponieważ można uszkodzić siatkówkę oka i trwale oślepić nadjeżdżających kierowców lub pieszych.